vineri, 18 decembrie 2015

Gabriel Garcia Marquez - Cronica unei morti anuntate

Gabriel Garcia Marquez, "Cronica unei morti anuntate", editura RAO, 2014

Dupa o nunta ca-n povesti (nunta aranjata, caci mirele bogat si sarmant a cucerit-o nu pe mireasa, ci pe familia ei), o mireasa e adusa a doua zi in zori, inapoi la parinti, ca nu fusese fecioara - iar fratii ei considera ca e datoria lor spele dezonoarea familiei cu sangele presupusului seducator. O datorie neplacuta, de la care nu se pot sustrage dar de care ar prefera ca soarta sa-i scuteasca - asa ca spun tuturor in gura mare ca o sa-l ucida pe Santiago Nasar, parca sperand ca cineva il va preveni si va fugi.

Zvonul se raspandeste prin orasul care trezea. Unii chiar incearca sa faca ceva: anunta pe servitoarea familiei, care insa nu le spune stapanilor, iritata ca tanarul stapan se tot lega de fiica ei adolescenta; anunta pe judecator, care ii dezarmeaza pe frati si ii trimite acasa, de unde ei se intorc cu alte cutite; anunta pe preot, care insa e prea preocupat de vizita episcopului ca sa faca ceva. Altii dimpotriva, ii aproba pe frati: logodnica unuia din ei nu doar ca e dispusa sa-l astepte pana iese din inchisoare, dar nici nu s-ar marita cu el daca el s-ar eschiva de la "datorie".

Marquez reconstituie pas cu pas, gest cu gest, filmul evenimentelor diminetii fatale din perspectiva victimei, a ucigasilor si a diversilor martori, vecini, apropiati ai unei parti sau ai ambelor -  in stilul lui specific, doar cu mai putina magie si mai mult realism ca de obicei. Cartea e inspirata de un caz real petrecut in 1951, o crima a carei victima a fost un prieten din tinerete al lui Marquez (a spus-o chiar scriitorul) - de unde se vede ca asa-zisele "honor killings" nu sunt (sau nu au fost) apanajul exclusiv al lumii musulmane.

2 comentarii:

  1. Hi, hi, eu am intarziat mai mult decat tine, te rog sa ma ierti, sper ca se accepta urarile si asa. Sa te bucuri din plin de viata si carti:) Si da, citeste Solenoid cand apuci, este atat de vie si fascinanta, incat nu m-am putut desparti de ea dupa ce-am terminat-o... Un an bun si multumesc mult pentru gand si rapiditate - sper sa ma misc mai bine la anul :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Multumesc cu mare intarziere pentru urarile tale, care au ajuns la mine imediat, dar cum eram in focul pregatirilor de oaspeti, n-am putut raspunde pe loc si am uitat :(

    Cat despre Solenoid, vreau intai sa-l rasfoiesc intr-o librarie, sa vad daca e pentru mine (sau poate mai bine zis eu pentru el), sa nu patesc ca si cu Orbitor vol. I, care tot semicitit a ramas pana azi. Dar nu l-am vazut (sau deja nu mai e?) in librarii - zilele trecute am intrat intr-una sa caut Solenoid, dar am iesit cu Fairia lui Gheo.

    RăspundețiȘtergere